Afrika ligt op de Noordpool

This radio play tells the story of Eboko, who travels from Central Africa to the North Pole.

1999/2000 (42′35″)

De kern van  “Afrika ligt op de Noordpool” wordt gevormd door de geschiedenis van Eboko. Het grote tekstgedeelte verwijst naar de sinds generaties oraal overleverde verhalen die bij oerculturen, zoals bijvoorbeeld de Inuits, de katalisator vormen voor iedere vorm van expressiviteit in klank, beweging en zang.

In “Afrika ligt op de Noordpool” werd dit “multimediale” idee weer opgepakt en omgezet in radio-taal. Tekst en muziek (hoorspel, documentaire, science-fiction) bepalen elkaar en gaan onlosmakelijk in elkaar op.

Synopsis: In 2030 vindt de Noordliga in de buurt van de Noordpool een eigenaardige iglo. Deze ooit bewoonde iglo was nu verlaten. Aan de hand van een gevonden labtop wordt de luisteraar geconfronteerd met de dagboekaantekeningen van ene Eboko. Deze Eboko bleek een jonge arbeider die onder erbarmelijke omstandigheden op de rubberplantages in Kongo had gewerkt en in 1999 was gevlucht voor onder andere de oorlogsonrust in zijn land. Een raaf begeleidt Eboko tijdens de reis, waarin hij, terwijl hij zoekt naar de Noordpool, zichzelf en zijn eigen polen wil ontdekken. Hij wil iets nieuws vinden en voor zichzelf toegankelijk maken, dan heeft hij iets wat niemand hem kan afnemen.

Aan het einde van zijn queeste vindt Eboko de ontoegankelijkheidspool en verdwijnt. De dagboektekst van Eboko is de generator voor de hele radiocompositie

Documentaire: De plaatsen en de gebeurtenissen zijn gebaseerd op de realiteit. De logistieke problemen van een expeditie naar het Noordpoolgebied werden samen met o.a. de Belgische bioloog Louis Beyens in kaart gebracht.

Muziek: “In Afrika ligt op de Noordpool” staat de muziek uit de Kongo en van de Inuits uit Canada en Groenland centraal. Door de muzikale overeenkomsten en verschillen van deze twee muzikale culturen te mixen wordt Eboko’s wereld gerealiseerd. De muziek beinvloedt de zinsstructuren. Het ritme van Eboko’s taal laat wederom klank- en ruisvelden ontstaan.

Michael Fahres, 2.4.2000

© Copyright - Michael Fahres